הגורמים המשפיעים על קידום גוגל

להלן רשימת 10 הגורמים המשפיעים על מיקום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל בסדר יורד:

מקום 10 – תדירות יצירת קישורים חדשים המובילים לאתר:
תדירות יצירת קישורים נכנסים (inbound links) חשובה מאד עבור אתרים קיימים ועל אחת כמה וכמה עבור בניית אתרים חדשים. כמות גדולה של קישורים חדשים יכולה לדחוף את האתר למעלה בתוצאות הדירוג כל עוד מדובר בקישורים מאתרים איכותיים ולא מאתרים הנחשבים ל”אתרי זבל” כגון חוות קישורים למיניהם שכל מטרתן היא ליצור קישורים.
יש מומחים הטוענים שכמות גדולה ופתאומית של קישורים נכנסים יכולה להזיק לאתר ולפגוע בדירוגו מאחר שבאופן כמעט ודאי מדובר בקישורים שנעשו באופן אוטומטי . מנועי החיפוש בכלל וגוגל בפרט בודקים את קצב הגידול של הקישורים ויש מצב שידרגו במיקום גבוה יותר אתר עם פחות קישורים נכנסים אבל עם קישורים נכנסים חדשים ורעננים יותר. מעבר לחשיבות הדרוג במנועי חיפוש על קישורים נכנסים להביא תנועה לאתר. ברגע שיש קישורים נכנסים ואין תנועה סימן שיש בעיה עם הקישורים.
עבודת יצירת הקישורים לאתר לא נפסקת כל זמן שהאתר קיים 
כל  הקישורים שנעשו באופן ידני מאתרים מוסמכים ואיכותיים נחשבים על ידי גוגל יותר מאשר קישורים שנעשו באופן אוטומטי. יש ליצור כמות גדולה של קישורים נכנסים אבל בתדירות סבירה והגיונית של עד כמה עשרות קישורים בחודש.

מקום 9 – פופולאריות קישורים גלובאלית של האתר המקשר:

אחד המדדים שהכניס גוגל לעולם האינטרנט זה ציון שנקרא PR – Page Rank, שזה בעצם לא דרוג עמוד כפי שכולם מניחים אלא על שמו של לארי פייג’ אחד ממקימי גוגל. PR ניתן בסולם של 0-10 כאשר 0 ניתן לאתר חדש לגמרי, 1 לאתר עם ותק אך ללא קישורים נכנסים, 2-3 אתרים עם קישורים נכנסים אבל עם בעיה במבנה הקישורים הפנימי, 4-7 אתרים עם כמות הולכת וגדלה של קישורים נכנסים (ההתקדמות נעשית באופן דיפרנציאלי), 8-10 מגה אתרים. ה-PR הוא מידת החשיבות שגוגל מקנה לאתר.
את הPR ניתן לראות באמצעות הgoogle toolbar (אפשר להוריד חינם מאתר גוגל) או בעזרת כלי אונליין שונים לבדיקת PR.
כאשר אתר עם PR מסוים מקשר לאתר אחר הוא משליך אליו חלק מה-PR. לכן יש חשיבות גדולה ל-PR של העמוד המקשר. ככל שPR העמוד המקשר גבוה יותר, הקישור נחשב איכותי יותר. מכיוון ש-PR נקבע בעיקרו על ידי קישורים נכנסים – אז גם הקישורים הנכנסים לאתר המקשר חשובים. מכאן הסיקו רוב המומחים שפופולאריות הקישורים הנכנסים של האתר המקשר חשובה מאד.
שיטת ה-PR הביאה לפריחה של תחום הסחר בקישורים וכמובן ככל ש-PR העמוד המקשר גבוה יותר כך גם מחיר הקישור גבוה יותר.
יש להיזהר מקניית קישורים. בייחוד מאתרים בהם לעמוד הבית יש PR גבוה אבל לעמודים הפנימיים יש PR0-1. יש לשים לב לPR של העמוד המקשר ולא רק לזה של עמוד הבית. כמו כן יש לשים לב למספר הקישורים היוצאים מהעמוד המקשר. ככל שיש יותר קישורים מאותו עמוד הPR שמושלך על האתר המקושר מתחלק עם יתר האתרים המקושרים ולכן נחשב לפחות איכותי.

מקום 8 – שימוש בביטויי המפתח בטקסט גוף האתר:

על מנת להופיע בתוצאות חיפוש של ביטויי חיפוש מסוימים, המילים חייבות להשתלב בטקסט המופיע בגוף העמוד (ניתן להופיע בתוצאות החיפוש גם כאשר המילים אינן מופיעות בגוף העמוד אולם אז יש צורך להכליל אותן בטקסט המקשר לאתר). אין להציף את העמוד במילים ובביטויים – זה נחשב לדחיסת מילות מפתח ומנועי החיפוש מענישים על זה בדרוג ואפילו מחרימים אתר על שימוש בשיטה כזו (גם כאשר המילים הם בצבע הרקע של האתר ואינן נראות לגולש).
על המילים והביטויים להופיע בהקשר הגיוני בעמוד ובתדירות של כ-3-7% מכלל הטקסט בעמוד (בדרך כלל רצוי 5%). מומלץ להכליל מילים שהתגלו כיעילות ואפקטיביות אחרי מחקר מילות מפתח מקיף. אין טעם להכניס מילים רק לשם ההופעה במנוע החיפוש – יש לוודא שהמילה/ביטוי רלוונטיים וממוקדים. תמיד מומלץ להתמקד בביטוי לכל עמוד, לעתים מספר עמודים לביטוי תחרותי במיוחד. אם יש ביטויים קשורים ניתן לנסות לקדמם באותו עמוד. עוד על מחקר מילות מפתח לפני אופטימיזצית אתר למנועי חיפוש.
הרלוונטיות של הטקסט באתר משפיעה מן הסתם על הזמן בו הגולשים מבלים באתר ובדרך עקיפה זה גם משפר את הדירוג בתוצאות החיפוש. ככל שהגולשים שהגיעו דרך מנועי החיפוש מבלים יותר זמן באתר – הוא נחשב לרלוונטי יותר בעיני מנוע החיפוש.
השימוש בביטויי המפתח בהקשר רלוונטי מסייעת להופיע בתוצאות החיפוש עבור “ביטויים ארוכי זנב” (Long tail keywords), ביטויים המכילים את ביטויי המפתח אבל גם מילים נוספות. לדוגמא: ביטוי המפתח “קידום אתרים” לעומת הביטויים “קידום אתרים במנועי חיפוש”, קידום בגוגל ,”קידום אתרים ושיווק באינטרנט”. אמנם אלה ביטויים עם נפח חיפוש נמוך יותר אולם אמורים להביא לאתר גולשים איכותיים וממוקדים יותר.

מקום 7 – פופולאריות קישורים בקהילה הנושאית:

נראה כי גורם זה פחות רלוונטי כרגע לאתרים בעברית, אבל הוא הולך והופך ליותר רלוונטי כל זמן שגוגל ממשיך “ללמוד עברית”. הכוונה היא לפופולאריות קישורים המובילים לאתר בקרב אתרים הקשורים לאותם נושאים. הרעיון הוא להשיג קישורים מאתרים הממוקמים גבוה עבור הביטויים שאנו מקדמים, משימה כזאת היא אתגר לא קטן. לא פשוט להשיג קישור ממתחרה שלכם. ההשפעה על המיקום תהיה גדולה יותר אם הקישור הוא מאתר הנחשב לסמכותי בנושא על ידי גוגל. ויקיפדיה הייתה אתר כזה עד שחסמה את הקישורים היוצאים בגלל בעיות ספאם.
דרך טובה להשיג קישורים מקהילה נושאים היא באמצעות אתרים קהילתיים כמו דלישס, טכנוקרטי, digg ועוד אתרים שמעודדים הצבעות ומעורבות גולשים בדרוג איכות התוכן. הקישורים מאתרי נושא הולכים ותופסים חשיבות לא רק בעיני גוגל אלא גם בעיני מנועי חיפוש נוספים שהולכים ומקנים חשיבות גדולה יותר לקישורים אלה.
מעבר לעזרה במיקומים בתוצאות החיפוש, קישורים אלה מזרימים לאתר תנועה איכותית מאתרי נושא קשורים, לכן הם טובים מאד בלי קשר למיקום בגוגל.

מקום 6 – קשר נושאי בין העמודים המקשרים לבין האתר: 

המקום השישי דומה מאוד למקום השביעי ואפילו מדורג עם אותו ציון ואותה סטיית תקן. אם המקום השביעי התמקד בפופולאריות הקישורים הנכנסים בקרב קהילת האתרים שעוסקים באותו נושא, המקום השישי מתייחס לקשר הנושאי בין העמוד המקשר לבין האתר שמשפר את איכות הקישור.
כמובן שקישור מעמוד שעוסק בתכנים דומים לאתר הוא הרבה יותר רלוונטי ואיכותי, לכן מנועי החיפוש מייחסים לקישור כזה משקל רב יותר מאשר קישורים מאתרים שאינם קשורים בצורה זו או אחרת לנושא האתר.

מקום 5 – גיל האתר:

כאשר מדברים על גיל האתר, הכוונה אינה לתאריך בו נקנה הדומיין, אלא לתאריך בו אונדקס האתר לראשונה בגוגל. ככל שהאתר יותר ותיק באינדקס איכותו עולה בעיני מנועי החיפוש. וותק האתר בעיני גוגל ותאריך האינדוקס שלו עשויים להתאפס אם הדומיין משנה בעלים.
אתרים חדשים נכנסים לתחום (המשוער) המכונה “ארגז החול של גוגל”. המשמעות היא שבשבועות הראשונים האתר החדש בולט בתוצאות החיפוש אולם מהר מאד הוא נדחק לסוף התוצאות לתקופה של כחצי שנה. המונח של “ארגז החול” הוא תיאורטי, ולא כל אתר חדש עובר תהליך זה. אם האתר החדש הוא עשיר בתוכן איכותי ומתחיל ליצור קישורים נכנסים בתדירות הגיונית (לא גבוהה מידי) ומאתרים איכותיים, יש סיכוי שתהליך ארגז החול לא יחול עליו.
ותק האתר משמעותי בשנותיו הראשונות של האתר אולם ככל שהזמן עובר הוא הופך לפחות משמעותי. אתר בן 10 שנים הוא בעל מוניטין דומה לאתר זהה בן 5 שנים.
כמובן שלא מספיק לצבור וותק. אם אתר אינו מתעדכן בתדירות סבירה הוא יתחיל לרדת בדירוגו בתוצאות החיפוש.
המלצה חשובה מאד לבעלי דומיין חדש היא גם אם האתר עדיין אינו מוכן, כדאי להעלות עמוד אחד על מנת שיאונדקס בגוגל במהירות האפשרית. כמובן יש ליצור אליו מספר קישורים איכותיים על מנת שיאונדקס כראוי או לרכוש דומיין שכבר אונדקס בגוגל.

מקום 4 – מבנה הקישורים הפנימי באתר:

הכוונה היא למספר הקישורים הפנימיים המובילים לעמוד מטרה מסוים ולאיכותם. חלק ניכר לא מעט לא מעט אתרים סובלים מבעיות במבנה הקישורים הפנימי. בדרך כלל ניתן לאבחן בעיות במבנה הקישורים הפנימי באמצעות נתוני הPR של האתר.
כאשר לעמוד הבית של אתר מסוים יש PR2-3 רוב הסיכויים שקיימת בעיה במבנה הקישורים הפנימי באתר, כאשר מתקנים את מבנה הקישורים באתר כזה הPR יכול לעלות. כאשר לעמוד הבית יש PR מעל 2-3 ולעמודים הפנימיים אין PR, בדרך כלל המשמעות היא שהPR שיש לאתר אינו מנותב באופן נכון בתוך האתר עצמו.
מבנה הקישורים הפנימי הוא אחד מהגורמים באמצעותו גוגל קובע את איכות האתר. מבנה קישורים נכון הוא בניית עץ קטגוריות שכל עמוד באתר הוא במרחק 2-3 הקלקות מעמוד הבית. עמוד בית – קטגוריה ראשית – קטגוריה משנית – דף מוצר. בכל עמוד רצוי שיהיה תפריט שמקשר לקטגוריות הראשיות. ברגע שיש לנו עמודים באתר שאנו רוצים להעניק להם חשיבות גבוהה יותר נוסיף קישור נוסף לעמוד מעמוד הבית (בדרך כלל בתחתית העמוד יש מערכת ניווט משנית לאתר).

גורם חשוב מאד ביצירת הקישורים הפנימיים (ועל זה אפרט באמצעות הגורם שנמצא במקום השלישי על פי הסקר), הוא הטקסט שמכיל הקישור המוביל לעמוד. על הטקסט להכיל את ביטויי המפתח שאנו מנסים לקדם עבור העמוד המקושר. לדוגמא: כאשר יש מוצר באתר נניח גרביים, והטקסט של הקישור המוביל לעמוד המוצר הוא “למידע נוסף לחץ פה”, זה לא עוזר לנו בקידום המילה גרביים עבור עמוד המטרה. יש לשנות את הטקסט למשהו בסגנון “למידע נוסף על גרביים לחץ פה” כאשר הקישור הוא מהמילה גרביים בלבד.
על מנת לסייע למנוע חיפוש לסרוק את האתר כמו שצריך רצוי שנוסיף לו קישור למפת אתר לפחות מהעמוד הראשי כמו גם לרשום את מפת האתר בשירותי ניהול האתר של גוגל.
בבלוג של Aaron Wall אחד ממומחי קידום האתרים בעולם יש מאמר לגבי ארכיטקטורת אתר פנימית ו”רעש” של עמודים פנימיים. מומלץ לקרוא.

מקום 3 – פופלאריות קישורים גלובלית של האתר

מנועי החיפוש רואים כל קישור נכנס כמעין הצבעת אמון עבור האתר המקושר ולכן יש חשיבות לסה”כ הקישורים הנכנסים לכל אתר. גורמים המעלים את חשיבות הקישור הנכנס יכולים להיות: קישורים מאתר נושא קשור, קישור מעמוד עם PR גבוה, קישור מעמוד המכיל מעט קישורים יוצאים. גורמים היכולים להוריד את חשיבות הקישור: קישורים מחוות קישורים או מעמודים המכילים עשרות קישורים יוצאים, קישורים מאתרי הימורים וסקס, קישורים קנויים, ועוד. אף קישור נכנס לא יזיק לדרוג האתר (בניגוד לקישורים יוצאים מהאתר שעשויים כן להזיק), אבל יש קישורים רבים שכמות הזמן והאנרגיה המושקעים ביצירת הקישור אינם שווים את התועלת שנובעת ממנו.
מעבר לדירוג, גוגל משתמש בקישורים הנכנסים כדי להגיע לאתר. בדרך כלל אין צורך לרשום את האתר בגוגל, מספיק לייצר קישורים שיובילו לאתר וכך העכביש של מנוע החיפוש יגיע אלינו לאתר. ככל שיש יותר קישורים איכותיים לאתר – גוגל יסרוק את האתר בתדירות גבוהה יותר. כמובן שקישורים נכנסים איכותיים טובים לאתר לא רק מבחינת מנועי החיפוש אלא עוזרים ליצור תנועה איכותית לאתר.
הסבר כיצד בודקים את הקישורים המובילים לאתר שלנו, ואיך יודעים כמה מהם נלקחים בחשבון על ידי מנועי החיפוש.

מקום 2 – טקסט עוגן של קישורים נכנסים:

במקום הרביעי הוזכר טקסט העוגן בהקשר של הקישורים הפנימיים באתר. הטקסט הנלווה לקישורים חשוב מאד גם בקישורים המפנים לאתר.
על מנת שגוגל יקשר את האתר עם מילת מפתח או עם ביטוי מסויים, על המילה/ביטוי להופיע בטקסט של הקישור עצמו. קישור לא יעיל ברמת מנועי החיפוש זה קישור שהטקסט הוא בעצם הURL עצמו.
הופעת ביטויי מפתח בטקסט הקישור עוזרת לתנועה גם ברמת הגלישה – הטקסט יוביל לאתר גולשים רלוונטיים שמעוניינים בביטויי המפתח שלנו.
ידוע שאתר יכול להיות מדורג במיקום גבוה בגוגל עבור ביטוי מסוים גם כשהביטוי אינו מופיע כלל בתוכן האתר. דרוג כזה אפשרי בעיקר בזכות הופעת הביטויים בטקסט הקישור המוביל לאתר. יש מומחים הטוענים שגם הטקסט מסביב לקישור משמעותי וחשוב.
למרות שהופעת ביטויי מפתח בטקסט הקישור המוביל לאתר הוא גורם חשוב, מומלץ מאד לגוון בניסוחים ובטקסטים המובילים לאתר. ברגע שגוגל יראה שכל הקישורים המובילים לאתר מכילים אותו ביטוי הוא עשוי לראות בכך ניסיון של ספאם. 
את הטקסט המקשר לאתר ניתן לראות באמצעות כלי ניהול האתרים של גוגל לאחר רישום מפת האתר.

מקום 1 – שימוש בביטויי מפתח בתגית title (כותרת העמוד).

שיבוץ ביטויי המפתח חשוב לכל אורך העמוד, בתוכן הטקסטואלי, בתור תגיות alt של תמונות, ובמיקומים אסטרטגיים נוספים. אבל המקום החשוב ביותר לשבץ בו את ביטוי המפתח המקודמים הוא בתגית הכותרת של העמוד. כותרת העמוד היא בעצם הפס הכחול המופיע בראש הדפדפן ותגית הכותרת קובעת מהו הטקסט שיופיע שם. כותרת זו היא גם הכותרת שתופיע ברוב המקרים,ככותרת תוצאות החיפוש לעמוד הזה – לכן חשוב מאד שתכיל את ביטוי המפתח אותו אנו מקדמים.
תגית title טובה יכולה לשדרג מיקום של אתר באופן משמעותי כמו גם תגית title גרועה שיכולה להרוס מיקום של אתר באופן משמעותי. אם יש לכם מגבלת זמן לקידום אתרים בגוגל ואתם יכולים לעשות פעולת קידום אחת אז מומלץ להשקיע את זמנכם בתגיות הכותרת של האתר.
אם אתם לפני בניית אתר וממשק הניהול אינו מאפשר לכם לבצע שינויים בתגית זו – יש לשקול החלפת ממשק ניהול. תגיות כותרת זהות לעמודי אתר רבים יוצרת אפקט של תוכן כפול בעיני מנועי החיפוש.
כמובן שמומלץ להיזהר מדילול של הביטוי המקודם. לדוגמא: תגית כותרת בסגנון “בניית אתרים | אכסון אתרים | אחסון אתרים | ועוד..” היא רעה מאד ומדללת את כל הביטויים בכותרת. מומלץ להשתמש בביטוי אחד לכותרת. אם ברצונכם לקדם ביטוי נוסף אז לפתוח עמוד במיוחד עבורו, ולא סתם להוסיף אותו לכותרת. .
רוב האתרים ברחבי הרשת בנויים מכותרת גנרית שחוזרת על עצמה או מכותרת המכילה רשימת מכולת של ביטויי מפתח. רק מעט מאד אתרים הציבו בכותרות העמודים את ביטוי המפתח המקודם בעמוד.
תמיד עולה השאלה – איזה ביטוי לשים בכותרת? את התשובה יכול לספק מחקר ביטויי מפתח הבודק את נפח החיפוש של מילים וביטויים, יחסית לתחרות, בשקלול פרמטרים נוספים כגון חשיבות הביטוי לבעל האתר ועוד.
אז זה היה דרוג עשרת הגורמים המשפיעים ביותר על המיקום בגוגל. כמובן שיש עוד עשרות גורמים נוספים. מעבר לגורמים אלה יש גורמים המשפיעים על המיקום בגוגל באופן שלילי, כלומר יגרמו לירידה במיקומו של האתר.